Kuinka Let’s Do !T:n uusi visuaalinen ilme syntyi

Nettisivujen katselu on helppoa, mutta niiden visuaalisen ilmeen suunnittelu ja toteutus on ammattitaitoa vaativaa työtä. Let’s Do !T:n heArt Director ja Brands and Communications manager Kai Baer kertoo, kuinka uusien sivujemme taiteellisen tyylikäs ulkoasu syntyi.

Kun Let’s Do !T:n uutta sivustoa ryhdyttiin suunnittelemaan, halusimme säilyttää art deco -ilmeen, joka oli Let’s Do !T:n alkuperäinen tyyli. Art deco ja kone-estetiikka sopivat hyvin Let’s Do !T:n toiminta-ajatukseen ihmisen ja älykkään koneen tuottavasta yhteistyöstä.

Olen itsekin ollut teini-ikäisestä asti kiinnostunut 1900-luvun alkupuolen suuntauksista, art decosta ja art nouveausta. Mielestäni tuo aikakausi myös vertautuu hyvin lähestyvään 2020-lukuun – sata vuotta sitten teollisen tuotannon tehostuminen uusien keksintöjen avulla muutti maailmaa, ja nyt elämme keskellä digitaalista vallankumousta.

Historia toistaa itseään, olemme jälleen suurten muutosten keskellä, ja sen myötä esimerkiksi työelämä muuttaa huomattavasti muotoaan. Mullistavat keksinnöt myös tekevät maailmasta yhä pienemmän: aikanaan se tapahtui nopeammin liikkuvien kulkupelien myötä, nykyään tuomalla koko maailman jokaiseen kotiin internetin kautta.

Source: widewalls.ch

 

Art decossa minua kiehtovat erityisesti geometriset muodot ja mausteinen väriskaala. Silmälle art deco näyttäytyy tyyliteltynä ja siistittynä, mutta on silti rikkaampaa kuin funktionalismi. Art decossa on jotakin universaalisti tuttua joka puhuttelee yhä, aikamme henkeen sopivaa, joten tämän päivän ihminenkin voi samaistua siihen. Katumuodissakin voi nyt nähdä 1920-luvun henkäisyjä, esimerkiksi väljiä naisten puvunhousun lahkeita.

Frantisek Kupka, Synteesi, 1927-1929, Öljy kankaalle, 185 x 125 cm, Prahan Kansallisgalleria

En koskaan lähde tarkoituksella hakemaan inspiraatiota, se tulee vastaan kun vain pitää silmät auki. Kävin katsomassa Ateneumin František Kupka -näyttelyn sekä Hakasalmen Huvilan Suruton kaupunki -näyttelyn, ja molemmista sain paljon ajatuksia Let’s Do !T:n sivujen suunnitteluun. Kupka-näyttelylle minulla ei edes ollut kummoisia odotuksia, mutta se yllätti, avasi uusia väyliä mielessäni ja teki suuren vaikutuksen. Kun näin Kupkan koneromanttiset, mekaanisia muotoja kuvaavat teokset, ne toivat mieleeni rikki menneen radion tai muun laitteen, jonka voi avata ja kurkistaa sisälle.

Kuinka yksilö voidaan huomioida viestinnässä siten, että hän kokee viestin olevan juuri hänelle? Tuntuuko viesti aidolta ja resonoiko se hänessä? Haluankin korostaa sanattoman viestinnän merkitystä kaikessa viestinnässä.

Frantisek Kupka, Teräs juo II, 1927-1928, Öljy kankaalle, 46 x 55 cm, Centre Pompidou, Musee national dárt moderne, Pariisi, talletus Musee Cantini, Marseille

Pystymme visuaalisin keinoin jo helposti tuomaan lisäarvoa viestiin sekä kohdentamaan sitä – samalla kerromme vastaanottajalle, että hänen tarpeensa ja todellisuutensa on ymmärretty. Voimme tarinoida, sisältömarkkinoida, välittää tietoa ja tunteita, arvoja ja vastuullisuutta. Tuhannen sanan edestä ja vieläpä hetkessä. Tavoitteeni on nostaa visuaalista viestintää tavalla, josta syntyy myös taloudellista lisäarvoa.

Varsinainen työ, sivujen suunnittelu ja toteutus, oli tavallaan helppo, mutta toisaalta myös vaikea prosessi. Inspiraatiota löytää helposti, mutta kun aihe on henkilökohtaisesti rakas, hetkittäin tuntuu että tulos ei ole koskaan tarpeeksi hyvä. Halusin luoda Let’s Do !T:lle visuaalisen linjan, joka taipuu aiheeseen kuin aiheeseen ja on heti tunnistettavissa – jo ilman logoakin. Tyylin, joka on samalla myös nopeasti toteutettavissa.

Piti vain ottaa itseään niskasta kiinni, että anna mennä vaan. Loputtomiin ei voi jokaista kuvaa hioa, vaan jossakin vaiheessa on pakko todeta, että tämä on riittävän hyvä ja täyttää tarkoituksensa. Yksin tällainen projekti ei synny, virtuaalisessa toimistossamme työskenteli ihmisiä sivustouudistuksen parissa monelta maailman kolkalta, Suomen lisäksi muun muassa Italiasta ja Ukrainasta. Jokainen antoi oman yksilöllisen panoksensa toteutukseen.

Olen lopputulokseen kaiken kaikkiaan tyytyväinen. Tehdessäni moodboardeja kaikki eivät ehkä vielä oivaltaneet kokonaisuutta, mutta nyt valmiilla sivuilla näkee, kuinka kokonaisuus toimii. Myös Let’s Do !T:n huutomerkkiä on hyödynnetty ideatasolla ja visualisoinneissa tunnisteena, sen viiva ja piste toistuvat kuvamaailmassa sekä eri yksiköidemme nimissä. Värit on koordinoitu aihealueittain, joten sivuilla on helppo liikkua – jo väristä tietää, onko kyseessä Tell !T, Dev !T vai jokin muu sivu.

DEV !T
TELL !T

Kai on Let’s Do !T:n heArt Director, joka ei värejä pelkää ja suodattaa maailman empatian kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *