Let’s Do a Website – kuinka rakennetaan paras mahdollinen sivusto

Aloimme kehittää nettisivustoja jo aikana ennen Googlea. Tuolloin sellainen puuha oli todellinen seikkailu käymättömille korpimaille, ja monia epäilytti mahtaisiko internet ja sen sivut saada riittävästi jalansijaa, mutta me uskoimme asiaamme lujasti.

Web-kehittämiseen perehtyminen vakuutti meidät siitä, että ajan myötä ilmiö tulee kasvamaan räjähdysmäisesti, ja että myös sivustoista tulee entistä suurempia, monipuolisempia ja merkityksellisempiä. Ne eivät tulevaisuudessa olisi enää pelkkiä yritystä esitteleviä sivuja, vaan myynnin ja markkinoinnin keskeistä toimintaa.

Ja niin kävikin, että nyt 25 vuotta myöhemmin uumoilumme ovat käyneet toteen. Internetin ja sen sivustojen hyödyntäminen yrityskasvussa on muuttunut nörttien puuhailusta ammattilaisten taitolajiksi, eikä kukaan enää kyseenalaista internetin tarjoamia mahdollisuuksia yrityselämälle.

Ennen kuin Googlesta tuli koko internetin valtias, taitomme kasvoivat rinta rinnan uusimpien teknologioiden kanssa, ja kehittyessään yhä paremmiksi nuo teknologiat auttoivat yrityksiä alati lisäämään näkyvyyttään. Kehityksen sekä tiedon lisääntymisen myötä teknologiat ja toimintatavat ovat osin muuttuneet alkuajoista, mutta periaate on edelleen sama – ja nyt liikevaihdon buustaaminen tehokkaiden nettisivujen avulla on yrityselämän arkipäivää.

Tämän tavoitteen tulee pysyä tähtäimessä koko prosessin ajan, projektin käynnistymisestä ja suunnittelusta aina sivuston julkaisuun ja ylläpitoon asti. Meistä toisinaan näyttää siltä, että osa sivustoja kehittävistä yrityksistä on hukannut tähtäimen: he tekevät visuaalisesti upeaa työtä, mutta hyötyä tuova toiminnallisuus saattaa unohtua. Trendi on erityisesti nähtävissä Suomessa, jossa meillä on yhä paljon opittavaa myynnin ja markkinoinnin taidoissa ja teknologioissa.

Tell !T -tiimimme on viettänyt satoja tunteja tiedon keräämisen äärellä löytääkseen tehokkaimmat web-kehittämisen keinot sekä ne ominaisuudet, jotka ovat parhaiten toimivien kaupallisten sivustojen taikavoima. Ja vastauksia on löytynyt. Niiden perusteella olemme laatineet tarkan mallin sivustokehitystyömme pohjaksi, joka sisältää mielestämme kriittisimmät ydinasiat parhaan mahdollisen sivuston luomiseksi.

Meille valkeni, että eräs yllättävä asia on ytimen ytimessä: empatia.

Katso tältä videolta, kuinka toteutimme sivustokonseptimme yhdessä MEDI Connectionin kanssa.

Jutellaan

On mahdotonta toteuttaa loistavat nettisivut ilman, että asettuu itse yrityksen omistajan saappaisiin ja todella aistii, miltä yrittäjyyden haasteet tuntuvat.

Lisäksi on tärkeää ymmärtää myös yrityksen asiakkaita – kuinka he toimivat, ajattelevat, ja millaisiin tarpeisiin he etsivät internetistä vastauksia.

Empaattinen lähestymistapa toki vaatii hieman enemmän aikaa, energiaa ja vaivannäköä, kun tiimimme perehtyy yrityksesi toiminta-alueisiin. Mutta sen me teemme, kunnes tunnemme itsemme osaksi yritystäsi. Meille tulevat tutuiksi tuotteesi, palvelusi, kohderyhmäsi sekä heidän tarpeensa ja toiveensa. Ymmärrämme keitä he ovat, mitä reittejä pitkin he etsivät tarvitsemaansa ja kuinka he ostavat sen. Omaksumme yrityksesi arvot ja teemme työtämme niiden pohjalta.

Olemme todenneet tämän lähestymistavan – tiimimme tuomisen osaksi asiakkaan yritysperhettä web-kehittämisprojektin toteuttamiseksi – erittäin toimivaksi. Ja mikä tärkeämpää, asiakkaamme kokevat saavansa meiltä aina hieman enemmän kuin mitä paperille kirjattiin. Kun kartoitamme ja ymmärrämme yritystäsi ja sen markkinoita, myös sinä saat tarkemman kuvan keinoista, joilla voit lisätä yrityksesi kasvua. Näet kuinka potentiaaliset asiakkaasi toimivat ennen ja jälkeen kauppojen teon, ja voit hyödyntää tätä tietoa. Opit avullamme lisää kilpailijoistasi ja tiedät, mitä avainsanoja kannattaa käyttää sivustosi sisällöissä.

Mikä siis on paras tapa kehittää nettisivusto?

Silmää hivelevät visuaaliset elementit, harmoniset värit, koreat painikkeet ja taidokkaat tekstit ovat tietenkin eduksi, mutta ne eivät silti ole tärkein asia. Ne vain muodostavat ”koneen” jonka varassa sivuston perustehtävä toimii. Ja perustehtävä on se, kuinka nopeasti sivustosi kykenee vastaamaan asiakkaasi kysymyksiin ja ratkaisemaan hänen ongelmansa.

Juuri siksi meidän ensimmäinen tehtävämme on oppia tuntemaan sekä yrityksesi että asiakkaasi syvällisesti. Saamme oleellista tietoa yrityksesi historiasta, siitä miksi päätit perustaa sen, ja henkilökohtaisista arvoistasi. Työn edetessä voimme kuvata näitä arvoja ja näkemyksiä yrityksesi sivuston designissa ja sisällöissä. Sinun ja tavoitteidesi ymmärtäminen auttavat meitä ymmärtämään myös sitä, mikä on yrityksellesi paras tapa puhutella asiakkaitaan, ja kuinka pystyt vastaamaan heidän tarpeisiinsa.

Kun olemme tutustuneet sinuun, kartoitamme yrityksesi toiminnan kokonaisuutena, ja kuinka sen tulee näkyä sivuston navigoinnissa. Sitä varten käytössämme on tarkkoja työkaluja, joiden avulla luomme interaktiivisen ”kartan” yrityksestäsi. Tällainen kartta on usein keskeinen apu myös yrityksen kehittämisessä ja kasvussa, kun näet selkeästi kaikki toiminnot ja missä niistä on parhaat kasvumahdollisuudet.

Näin olemme suorittaneet ensimmäisen askeleen, ja seuraavana on asiakasanalyysi. Kohderyhmäsi ymmärtämiseksi suoritamme tarkkaa tutkimusta ja pohdintaa, sillä vain ajattelemisen kautta kyetään tavoittamaan todellinen ymmärrys siitä, keitä asiakkaasi ovat, mitä he haluavat ja mistä he sitä etsivät. Kun kohderyhmäsi ominaisuudet ovat selvillä, on mahdollista kohdistaa heille juuri oikeanlaista sisältöä.

Tämän jälkeen alamme rakentaa sivustosi runkoa. Yksi tärkeimpiä tehtäviä on luoda sivustolle tehokkain mahdollinen navigointi, joka vastaa mahdollisimman monien kävijöiden tarpeisiin. Valikoiden jokaisen kohdan olisi hyvä päätyä jonkin tuotteen tai palvelun sivulle. Laskeutumissivuja on hyvä olla riittävä määrä – ideaalitilanteessa yksi jokaiselle tuotteelle ja palvelulle – sillä nettikampanjat ovat sitä tarkempia ja tehokkaampia, mitä enemmän laskeutumissivuja on. Kun mainostat Googlessa, pystyt ohjaamaan jokaisen liidin oikealle sivulle. Lisäksi kaikki yksittäiset sivut toteutetaan siten, että ne vetoavat juuri niihin ihmisiin, joille ne on suunnattu.

Seuraava vaihe on sivuston design ja sisältö. Sisällöntuotantoa ei voida erottaa kasvuhakkeroinnin metodeista, joista kerrotaan enemmän täällä. Meidän on tunnettava sekä ihmisten kipupisteet että heidän käyttämänsä hakusanat, jolloin voimme houkuttaa heidät sivustolle käyttämällä oikeita avainsanoja. Näin sivuston näkyvyys paranee ja se löytyy helposti hakukoneilla.

Ja kun olemme yhdistäneet sivuston rakenteen, ulkoasun, sen välittämät viestit ja sisällöt, voimme julkaista sen. Sitten pääsemme optimoimaan sivustoa edistyneillä kasvuhakkeroinnin välineillä, joiden avulla saadaan syvällistä asiakasanalyysiä ja automatisoidaan liidien tuottamista. Näin sivustosi voi tuottaa moninkertaisen määrän myyntimahdollisuuksia.

Lisäksi Pipedrive-CRM-järjestelmän avulla voit helposti automatisoida myyntiputken toimintoja ja vähentää merkittävästi manuaalista tiedon syöttämistä ja yhdistelyä. Näin myyjäsi voivat keskittyä myymään tuotteitasi ja palvelujasi lämpimille liideille, jotka ovat osoittaneet kiinnostustaan sivustolla tai muita internetin reittejä pitkin.

Sivustot eivät tosiaankaan ole enää pelkkiä katalogeja ja yrityksen yleisesittelyä. Edistyneiden teknologioiden avulla pystymme rakentamaan toimivia ”koneita” ja algoritmeja, jotka luovat automaattisesti uusia mahdollisuuksia ja tekevät myynnin ja markkinoinnin prosesseista suunnattomasti helpompia. Suuri osa työvaiheista on mahdollista automatisoida: sähköpostimarkkinoinnista uudelleenmarkkinointiin, liidien nappaamiseen sekä nettitoimintasi tehokkuuden ja muun tärkeän datan mittaamiseen ja analysointiin.

Tässä artikkelissa kerroimme vain pienen osan metodeista, algoritmeista ja välineistä, joita käytämme tehokkaasti myyvien nettisivujen luomiseen. Jos haluat uudistaa sivustosi tavalla, joka lisää myyntiä, liikevaihtoa ja yrityksesi toimintamahdollisuuksia, tule juttelemaan ystävällisen tiimimme kanssa ilmaiseen konsultaatioon ja katsotaan, kuinka uudistus olisi parasta toteuttaa. Luodaan yhdessä yrityksellesi internetiin houkutteleva majakka, joka kutsuu asiakkaat luoksesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *