Yrityksen kotisivujen hidas latausnopeus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen ja yhteydenottojen määrään 2021

23.9.2021 Pekka Poukkula

Kuulen yritysjohtajilta liian usein, ettei yrityksen kotisivut ole liiketoiminnalle kovinkaan tärkeät, koska sieltä ei tule juurikaan yhteydenottoja. Tuolloin voi kysyä, että olisivatko ne tärkeät, jos yhteydenottoja tulisi? Entä miksei niitä yhteydenottoja tule sivujen kautta?

Joku syy sille kuitenkin on, sillä en jaksa uskoa että yrityksen toimiala olisi niin erityinen, ettei läsnäololla verkossa olisi merkitystä. Eri tutkimusten (Pear AnalyticsSticky Branding, Intergrowth, Google) mukaan 70-93 % B2B ostoprosesseista alkaa hakukoneesta. Jollekin ne yhteydenotot siis menevät. Jos ei yritykselle, niin kilpailijoille.

Voisiko osa syy yhteydenottopyyntöjen vähyyteen löytyä niinkin arkisesta asiasta, kuin sivuston hitaasta latausnopeudesta? 

Sisältö on edelleen kuningas, mutta mihin kotisivun hitaus sitten vaikuttaa?

  1. Hakukonenäkyvyyteen
  2. Välittömään poistumiseen
  3. Konversioon

Lyhyellä insinöörimatikalla voidaan tiivistää: Jotta saisimme kotisivuilta riittävästi yhteydenottoja, meillä tulisi olla sivustolla riittävästi kävijöitä ja näistä riittävän suuren osan tulisi jättää yhteydenottopyyntö = konversio. Asialle on kuitenkin onneksi tehtävissä paljon

Kotisivun hitaus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen

Kuten aiemmin totesin, niin leijonanosa yritysten hankintaprosesseista alkaa hakukoneesta. Sieltä vieläpä ykkössivulta. Kolme ensimmäistä hakutulosta saa n. 70% kaikista klikkauksista.

Google on pitänyt sivuston latausnopeutta framilla ja tarjonnut kehittäjille työkaluja sen parantamiseen 2010 lähtien. Vuonna 2018 Google kertoi, että sivuston nopeus otettiin osaksi algoritmia, joka säätelee sekä orgaanista, että maksettua hakukonenäkyvyyttä.

Toukokuussa 2020 sekä vuoden 2021 kesä- ja heinäkuussa tuli isoja päivityksiä Googlen hakualgoritmiin ja ne nostivat suorituskyvyn merkitystä jättihypyin. Tämä näkyy myös käytännössä. Erään asiakkaamme keskimääräinen hakukonesijoitus pomppasi tämän vuoden heinäkuussa reilun 30% “tekemättä mitään”, koska sivuston suorituskyky oli kunnossa.

Kotisivun hitaus vaikuttaa välittömään poistumiseen

Ok, mitäpä sitten, kun kävijöitä on vaivalla saatu sivustolle? Arkilogiikalla kävijät pitää saada pysymään sivustolla niin kauan, että on edes teoreettinen mahdollisuus saada heidät jättämään yhteydenotto. Sivuston latausnopeus mobiilissa tulisi saada 2-3 sekunnin tasolle.

Kuva Googlen artikkelista

Jokainen sekunti merkitsee hämmästyttävän paljon ja latausnopeuden kasvaessa välitön poistuminen kasvaa exponentiaalisesti. Käytännössä sivustokävijät poistuvat hitaalta sivulta takaisin hakukoneeseen ja menevät seuraavaan hakutulokseen.

Kotisivun hitaus vaikuttaa konversioon, eli esim. yhteydenottojen määrään

Yhteydenottojen määrä kulkee käsi kädessä välittömän poistumisen kanssa. Kotisivujen konversioon vaikuttaa monet asiat, kuten sisältö ja yhteydenoton helppous. Vaivalla ja rahalla tuotettu sisältö sekä optimointitoimenpiteet menevät kuitenkin hukkaan, jos sivusto latautuu hitaasti.

Kuva: Cloudflaren artikkelista

Parhaimmillaan konversio on keskimäärin parin prosentin luokkaa. Esimerkiksi tuhannesta kävijästä 20 jättää yhteydenottopyynnön tai tekee ostoksen verkkokaupassa. Tämä saavutetaan Cloudflaren mukaan sivustolla, jonka latausnopeus on alle 2,4 sekuntia.

Miten voin mitata onko kotisivuni hidas?

Yksittäisen sivun nopeus on helppo mitata vaikkapa Googlen ilmaisella Pagespeed Insights palvelulla. Voit katsoa ohjeet ja löydät linkin artikkelistamme. Jos haluat mitata koko sivuston, varaa meiltä veloitukseton konsultointi, niin katsotaan miten se on näppärintä tehdä.

(Vinkki: Tämän sivun nopeuden voit mitata tästä)

Mitä kotisivun latausnopeudelle voi tehdä?

Mittasimme elokuussa 16 522 suomalaisen yrityksen kotisivujen nopeuden ja vertasimme tuloksia viime vuoden tuloksiin.

Julkaisemme tutkimuksesta myöhemmin erillisen artikkelin, mutta oheisesta kuvasta näet, että esimerkiksi ensimmäisen näkyvän sisällön (First contentful paint) latausaika mobiilissa on parantunut keskimäärin 8 sekunnista 3,5 sekuntiin.

Tämä on meidän käyttäjien kannalta miellyttävää. Samalla se kuitenkin tarkoittaa isolle osalle yrityksiä, että kilpailijat menevät jo. Nyt on korkea aika tehdä asialle jotain!

Ei hätää! Voit varata meiltä veloituksettoman 45 minuutin konsultoinnin, niin katsotaan, mitä asialle voisi tehdä.

Pyydä maksutonta konsultaatiota